REGULAMIN

RADY NADZORCZEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „PIAST” W BARLINKU

(tekst jednolity)

 

Załącznik do Uchwały Walnego Zgromadzenia Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku nr 18/2022 z 17 listopada 2022 roku

 

Podstawa uchwalenia:

Uchwała Zebrania Przedstawicieli 17/2004 z dnia 5 czerwca 2004 roku

 

Zmiany:

Uchwała Zebrania Przedstawicieli nr 12/2006 z 10 czerwca 2006 roku w sprawie zmiany Regulaminu Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku

Uchwała Zebrania Przedstawicieli nr 2/2007 z 24 listopada 2007 roku w sprawie zmiany Regulaminu Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku

Uchwała Walnego Zgromadzenia nr 18/2022 z 17 listopada 2022 roku w sprawie zmiany Regulaminu Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku

 

 

SPIS TREŚCI

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

II. TRYB ORGANIZACJI POSIEDZEŃ, OBRADOWANIA I PODEJMOWANIA UCHWAŁ

III. WYBORY CZŁONKÓW ZARZĄDU

DZIAŁ 1 ODDELEGOWANIE DO PRACY W ZARZĄDZIE

DZIAŁ 2 REKRUTACJA

DZIAŁ 3 WYBORY

DZIAŁ 4 NAWIĄZANIE STOSUNKU PRACY Z CZŁONKAMI ZARZĄDU

IV. TRYB UDZIELANIA INFORMACJI NT. DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Rada Nadzorcza działa na podstawie:

  1. Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku,
  2. ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze,
  3. ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych,
  4. innych ustaw,
  5. oraz niniejszego Regulaminu.

 

§ 2

  1. Rada Nadzorcza wybiera ze swojego grona Przewodniczącego, jego Zastępcę i Sekretarza.
  2. Zadaniem Przewodniczącego jest organizowanie i koordynowanie pracy Rady Nadzorczej
    oraz wykonywanie czynności zleconych przez Radę.
  3. Przewodniczący kieruje pracami Rady Nadzorczej, a w szczególności:
    1) przewodniczy posiedzeniom Rady Nadzorczej,
    2) zapoznaje się z korespondencją wpływającą do Rady Nadzorczej,
    3) ustala terminy posiedzeń Rady Nadzorczej, ich porządek obrad oraz kontroluje prawidłowość zawiadamiania członków Rady o zwoływanych posiedzeniach,
    4) nadzoruje przygotowywanie materiałów na posiedzenia Rady Nadzorczej,
  4. Sekretarz Rady Nadzorczej sprawuje kontrolę nad właściwym sporządzaniem protokołów
    z posiedzeń Rady oraz przechowywaniem dokumentacji z pracy Rady Nadzorczej
    oraz przygotowuje projekt sprawozdania Rady Nadzorczej.
  5. Dokumenty sporządzone przez Przewodniczącego (oprócz zawiadomień o posiedzeniu organu) oraz korespondencję wysłaną w imieniu Rady Nadzorczej podpisują dwie osoby spośród wymienionych w ust. 1 – w dowolnym powiązaniu.
  6. Przewodniczący wraz z członkami Rady Nadzorczej na bieżąco kontroluje realizację uchwał Rady Nadzorczej.

 

§ 3

  1. Rada Nadzorcza może powołać ze swego składu komisje stałe lub czasowe.
  2. Komisje Rady Nadzorczej, mają tylko charakter pomocniczy dla Rady i nie mogą podejmować żadnych decyzji ani formułować wiążących zaleceń pod adresem członków, organów Spółdzielni czy jej służb etatowych.
  3. Komisje działają zgodnie z planem pracy, uchwalonym przez Radę Nadzorczą.
  4. Wnioski i sprawozdania ze swej działalności komisje przedkładają Radzie Nadzorczej
    do rozpatrzenia.

 

§ 4

  1. Członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy służbowej w zakresie uzyskanych informacji dotyczących wewnętrznych do­kumentów Spółdzielni, a w szczególności umów, których treść powinna pozostać poufna (tajemnica handlowa) oraz dokumentów, które Spółdzielnia pozyskuje od jednostek zewnętrznych, np. z samo­rządu terytorialnego, a zawierające pisemne poucze­nie o ich poufności.
  2. Członek Rady Nadzorczej obowiązany jest przestrzegać przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ( UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) w zakresie uzyskanych w związku z pełnioną funkcją danych osobowych członków oraz pracowników Spółdzielni.
  3. Oświadczenia dotyczące odpowiedzialności wynikającej z treści ust. 1 i 2 oraz prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec Spółdzielni członkowie Rady Nadzorczej składają na piśmie.

 

II. TRYB ORGANIZACJI POSIEDZEŃ, OBRADOWANIA I PODEJMOWANIA UCHWAŁ

 

§ 5

  1. Pierwsze powyborcze posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący lub zastępca Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia w celu ukonstytuowania się Rady Nadzorczej (wyboru Przewodniczącego, jego Zastępcy i Sekretarza) – w terminie nie późniejszym jak dwa (2) tygodnie po Walnym Zgromadzeniu.
  2. Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego – co najmniej raz na kwartał.
  3. Posiedzenie Rady Nadzorczej powinno być zwołane również na wniosek co najmniej trzech (3) członków Rady Nadzorczej lub na wniosek Zarządu w terminie dwóch (2) tygodni od dnia zgłoszenia wniosku.
  4. Na każdym posiedzeniu Rady Przewodniczący określa przewidywany termin następnego posiedzenia oraz jego podstawową tematykę.
  5. Każdy członek Rady Nadzorczej może zgłosić przewodniczącemu wniosek o wniesienie konkretnej sprawy do porządku obrad planowanego posiedzenia.

 

§ 6

  1. O czasie, miejscu i porządku obrad Rady Nadzorczej jej członkowie i Zarząd Spółdzielni zawiadamiani są pisemnie co najmniej siedem (7) dni naprzód przed terminem posiedzenia.
  2. Zwołując posiedzenie Rady Nadzorczej, Przewodniczący może zastrzec możliwość przełożenia obrad na inny dzień w przypadku nie wyczerpania spraw przyjętych porządkiem obrad. Powyższe wymaga zawiadomienia w sposób opisany w ust. 1
  3. Do zawiadomień powinny być dołączone wnioski i inne materiały w sprawach, które mają być rozpatrzone przez Radę Nadzorczą.
  4. Jeżeli w porządku obrad znajduje się sprawa o której mowa w art. 17 ¹º ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych to o czasie i miejscu posiedzenia Rady Nadzorczej, która ma podjąć decyzję zawiadamia się zainteresowanego członka Spółdzielni co najmniej siedem (7) dni przed terminem posiedzenia z podaniem informacji o prawie członka do składania wyjaśnień.
  5. Gdy zainteresowany członek prawidłowo zawiadomiony o miejscu i terminie nie przybędzie na posiedzenie, to Rada Nadzorcza rozpatrzy sprawę i podejmie stosowną uchwałę bez jego udziału.

 

§ 7

  1. Rada Nadzorcza podejmuje decyzje na posiedzeniach Rady w formie uchwał.
  2. Rada Nadzorcza jest zdolna do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy ( ½ ) członków Rady.
  3. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad przyjętym większością głosów przez uczestniczących w posiedzeniu członków Rady Nadzorczej.
  4. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają zwykłą większością głosów, chyba że w danej sprawie przepisy i Statut przewidują kwalifikowaną większość głosów.

 

§ 8

  1. Posiedzenia Rady Nadzorczej prowadzi Przewodniczący, a pod jego nieobecność Zastępca. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i Zastępcy obrady prowadzi Sekretarz.
  2. Otwierający posiedzenie stwierdza prawidłowość jego zwołania i zdolność do podejmowania uchwał, po czym poddaje pod głosowanie porządek posiedzenia oraz protokół z poprzedniego posiedzenia Rady.
  3. Rada Nadzorcza rozpoczynając posiedzenie może zmienić kolejność omawiania niektórych spraw lub zdjąć je z porządku obrad.
  4. Po przedstawieniu przez referentów sprawy zamieszczonej w danym punkcie porządku obrad i uzyskaniu w tym zakresie wyjaśnień przedstawicieli Zarządu, Przewodniczący otwiera dyskusję udzielając uczestnikom posiedzenia głosu w kolejności zgłaszania się.
  5. Za zgodą obecnych członków Rady dyskusja może być przeprowadzona nad kilkoma punktami posiedzenia łącznie.
  6. W sprawach formalnych Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością zgłaszania się.
  7. Za wnioski w sprawach formalnych uważa się wnioski dotyczące sposobu obradowania i głosowania.
  8. Wnioski i oświadczenia do protokołu zgłaszane są ustnie lub na piśmie. Wnioski pisemne składane są Przewodniczącemu Rady Nadzorczej i stanowią załącznik do protokołu z posiedzenia.

 

§ 9

W posiedzeniach Rady Nadzorczej mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zarządu, przedstawiciele Związku Rewizyjnego oraz zaproszeni goście i eksperci.

 

§ 10

  1. Gdy omówiony na posiedzeniu temat wymaga podjęcia uchwały, Przewodniczący posiedzenia poddaje pod głosowanie wnioski przedstawione w dyskusji w kolejności zgłaszania
  2. Głosowanie odbywa się jawnie z wyjątkiem wyboru i odwołania członków Zarządu.
  3. Przyjęcie wniosku o przeprowadzenie wyborów tajnych w innych sprawach odbywa się zwykłą większością głosów.
  4. Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą uwzględnia się tylko głosy oddane „za" i „przeciw" uchwale.
  5. Jeżeli w głosowaniu padła równa liczba głosów „za” i „przeciw” uchwała nie zostaje podjęta.
  6. Rada Nadzorcza nie może podejmować decyzji zastrzeżonych w Statucie do kompetencji innych organów Spółdzielni.

 

§ 11

  1. Z posiedzenia Rady Nadzorczej spisuje się protokół, który podpisuje Przewodniczący i Sekretarz, a w przypadku nieobecności jednego z nich Zastępca Przewodniczącego. W sytuacji prowadzenia obrad przez sekretarza protokół podpisują sekretarz i jeden z członków Rady przez wszystkich upoważniony.
  2. Protokół winien zawierać:
    1) numer kolejny z oznaczeniem roku kadencji i roku kalendarzowego (np. 1/I/2003),
    2) datę posiedzenia,
    3) miejsce posiedzenia,
    4) nazwiska członków Rady Nadzorczej i innych osób biorących udział w posiedzeniu (dopuszcza się załącznik w formie listy obecności),
    5) porządek obrad,
    6) omówienie spraw będących przedmiotem posiedzenia,
    7) pełne treści podjętych uchwał,
  3. Uchwały Rady Nadzorczej w sprawach wynikających ze stosunku członkostwa, od których przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zgromadzenia powinny być zaprotokołowane wraz z uzasadnieniem.
  4. Dopuszcza się następujące formy sporządzania protokołów:
    1) ręczna w formie oprawionych zeszytów z ciągłą numeracją protokołów i stron,
    2) zapis maszynowy w formie wydruków z ciągłą numeracją protokołów i stron trwale oprawionych i opieczętowanych po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
    3) elektroniczna w formie zapisu cyfrowego
  5. Numerację protokołów i uchwał rozpoczyna się od numeru „1” dla każdego roku trwania kadencji.
  6. Uchwały Rady Nadzorczej, z uwzględnieniem postanowień ustawy o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ( UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) wywiesza się do wiadomości członków w biurze Spółdzielni na okres jednego miesiąca oraz zamieszcza na stronie internetowej Spółdzielni.
  7. Protokoły oraz rejestry uchwał Rady Nadzorczej przechowuje Zarząd Spółdzielni.

 

 

III. WYBORY CZŁONKÓW ZARZĄDU

 

Dział 1     Oddelegowanie do pracy w Zarządzie

 

§ 12

W razie konieczności Rada Nadzorcza wyznacza jej członka do czasowego pełnienia funkcji członka Zarządu. W tym wypadku członkostwo w Radzie ulega zawieszeniu na okres pełnienia funkcji członka Zarządu. Po zakończeniu okresu oddelegowania członkostwo w Radzie zostaje automatycznie przywrócone.

 

 

Dział 2     Rekrutacja

 

§ 13

  1. Rada Nadzorcza dokonuje wyboru dwóch członków Zarządu w tym: prezesa i jego zastępcy w głosowaniu tajnym.
  2. Wyboru dokonuje się oddzielnie na każde miejsce w Zarządzie.

 

§ 14

  1. Wyboru kandydata na wolne miejsce w Zarządzie dokonuje się w drodze konkursu.
  2. Konkurs ogłaszany jest w mediach o zasięgu lokalnym oraz przez wywieszenie ogłoszeń w biurze Spółdzielni oraz zgłoszenie zapotrzebowania w Powiatowym Urzędzie Pracy.
  3. Techniczną obsługą procesu rekrutacji zajmuje się upoważniony pracownik Spółdzielni pod kierunkiem Przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz członka Rady Nadzorczej pełniącego funkcję członka Zarządu.

 

§ 15

  1. Kandydaci na członka Zarządu składają w zamkniętych kopertach opatrzonych jedynie napisem „KONKURS NA CZŁONKA ZARZĄDU SM”PIAST”, następujące dokumenty niezbędne do przeprowadzenia procesu rekrutacji:
    1) list motywacyjny i życiorys (CV),
    2) dokumenty poświadczające uzyskane wykształcenie oraz inne świadectwa posiadanych kwalifikacji,
    3) świadectwa z poprzednich miejsc pracy,
    4) a także inne dokumenty (np. opinie i referencje poprzednich pracodawców, itp.).
  2. Pozostałe zasady i sposób przeprowadzania procesu rekrutacji na stanowisko członka Zarządu ustalają wspólnie członkowie Rady Nadzorczej.

 

§ 16

Na posiedzeniu Rady Nadzorczej kandydaci na członka Zarządu dokonują swojej prezentacji, a członkowie Rady Nadzorczej mogą zadawać kandydatom pytania.

 

 

Dział 3      Wybory

 

§ 17

  1. Po przeprowadzonych rozmowach kwalifikacyjnych każdy z członków Rady Nadzorczej zgłasza Przewodniczącemu Rady Nadzorczej swojego kandydata na członka Zarządu spośród zainteresowanych kandydatów
  2. Zgłoszenie winno odbyć się w formie pisemnej z podaniem:
    1) Imienia i nazwiska kandydata,
    2) Imienia i nazwiska zgłaszającego.

 

§ 18

  1. Po ustaleniu ostatecznej listy kandydatów Przewodniczący zarządza wybór trzyosobowej Komisji Skrutacyjnej.
  2. Do zadań Komisji skrutacyjnej należy przygotowanie i rozdanie kart wyborczych z imionami i nazwiskami kandydatów na daną funkcję w Zarządzie, wypisanych w kolejności alfabetycznej.
  3. Karty wyborcze, przed wydaniem głosującym muszą zostać zaparafowane przez członków Komisji skrutacyjnej i opatrzone pieczęcią Rady Nadzorczej

 

§ 19

  1. Głosowanie odbywa się przez złożenie karty wyborczej do urny w obecności Komisji Skrutacyjnej.
  2. Głosujący skreśla nazwiska kandydatów, na których nie głosuje.
  3. Głos jest nieważny, jeżeli:
    1) zawiera większą liczbę nazwisk niż ustalona przez Komisję Skrutacyjną,
    2) karta wyborcza jest przekreślona,
    3) zawiera więcej niż jedno nieskreślone nazwisko

 

§ 20

  1. Komisja Skrutacyjna oblicza głosy oddane na poszczególnych kandydatów, sporządza protokół ze swoich czynności a przewodniczący Komisji ogłasza wyniki głosowania.
  2. Protokół Komisji skrutacyjnej podpisują wszyscy jej członkowie i stanowi on załącznik do protokołu z posiedzenia.

 

§ 21

  1. Funkcję w Zarządzie obejmuje kandydat, który otrzymał największą ilość oddanych głosów.
  2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzyma taką samą ilość głosów przeprowadza się drugą turę wyborów, do której stają kandydaci którzy otrzymali największą, równą ilość głosów. Jeżeli w drugim głosowaniu nie zostanie wyłoniony kandydat przeprowadza się spośród nich losowanie.

 

 

Dział 4      Nawiązanie stosunku pracy z członkami Zarządu

 

§ 22

Z wybranym kandydatem Rada Nadzorcza nawiązuje stosunek pracy zgodnie z postanowieniami Statutu Spółdzielni.

 

§ 23

Odwołanie członka Zarządu przez Radę Nadzorczą jest możliwe w każdym czasie, ale wymaga uzasadnienia.

 

IV. TRYB UDZIELANIA INFORMACJI NT. DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ

 

§ 24

Prawo do informacji podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach:
1) ustawy z dnia 16 września 1982 roku Prawo spółdzielcze tj.: w przypadku gdy dokumenty stanowią umowy zawarte z osobami trzecimi, jeżeli naruszałoby to prawa tych osób lub jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że uprawniony wykorzysta pozyskane informacje
w celach sprzecznych z interesem Spółdzielni i przez to wyrządzi Spółdzielni znaczną szkodę,
2) o ochronie informacji niejawnych,
3) o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, a w szczególności w przepisach ustawy o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ( UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

 

§ 25

  1. Udostępnianie dokumentów następuje w drodze:
    1) ogłaszania na tablicy ogłoszeń w biurze administracji Spółdzielni,
    2) wyłożenia do wglądu zgodnie z zasadami wynikającymi ze Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku,
    3) udostępniania, na pisemny wniosek osoby uprawnionej:
         a) do przeglądania w Spółdzielni, w uzgodnionym terminie,
         b) w formie wydania kserokopii lub odpisu dokumentu,
         c) przesłanie informacji pocztą elektroniczną na podany adres,
         d) przesłanie informacji na podany adres,
         e) inny sposób określony przez osobę uprawnioną o ile Spółdzielnia dysponuje środkami technicznymi to umożliwiającymi.
  2. Szczegółowe postanowienia dotyczące sposobu i form występowania o udostępnienie informacji określa instrukcja uchwalona przez Zarząd Spółdzielni.

 

§ 26

  1. Uprawnionymi do udostępniania informacji w zakresie dokumentacji Rady Nadzorczej są:
    1) Przewodniczący Rady Nadzorczej,
    2) Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej,
    3) Sekretarz Rady Nadzorczej,
    4) Zarząd.
  2. Uprawnionych wymienionych w ust. 1, jak również pozostałych członków Rady Nadzorczej obejmuje obowiązek zachowania tajemnicy służbowej w myśl przepisów innych ustaw, a w tym ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r z późniejszymi zmianami o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
  3. Indywidualni członkowie Rady Nadzorczej nie są uprawnieni do rozpowszechniania informacji otrzymanych na posiedzeniach Rady Nadzorczej bez uprzedniego uzyskania zgody całego organu w drodze głosowania.

 

§ 27

  1. W przypadku udostępniania do wglądu dokumentacji Rady Nadzorczej przez Zarząd, organ ten winien na bieżąco informować Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Zastępcę Przewodniczącego lub Sekretarza Rady Nadzorczej o złożonych wnioskach o jej udostępnienie.
  2. Do udzielania szczegółowych informacji w zakresie udostępnianej dokumentacji Rady Nadzorczej upoważniona jest Rada Nadzorcza i Zarząd Spółdzielni. Uprawnień tych nie posiadają pracownicy Spółdzielni nie wchodzący w skład organów, o których mowa w zdaniu pierwszym.
  3. Jeżeli osoba uprawniona wnioskuje o udostępnienie dokumentacji przedstawionej Radzie Nadzorczej do wglądu, nie będącej załącznikiem do protokołów z posiedzeń tego organu, wniosek taki rozpatruje tylko i wyłącznie Zarząd Spółdzielni.
  4. Wgląd do protokołów Rady Nadzorczej może nastąpić po uprzednim jego zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą (z zachowaniem procedur statutowych).
  5. Zarząd obowiązany jest prowadzić rejestr wniosków o udostępnienie dokumentacji Rady Nadzorczej.
  6. Dopuszcza się wspólne dla całości administracji Spółdzielni rejestrowanie wniosków o udostępnienie dokumentacji. Wzór rejestru udostępnionej dokumentacji stanowi załącznik do instrukcji uchwalonej przez Zarząd Spółdzielni.

 

§ 28

  1. Na tablicy ogłoszeń w biurze Spółdzielni umieszcza się:
    1) informację nt. składu Rady Nadzorczej z podaniem imion i nazwisk członków Rady Nadzorczej, a także ich przynależności do danego Osiedla oraz okresu trwania kadencji,
    2) plan (harmonogram) pracy Rady Nadzorczej na bieżący okres sprawozdawczy,
    3) informację nt. projektu porządku obrad oraz terminu najbliższego posiedzenia Rady Nadzorczej,
    4) uchwały Rady Nadzorczej z zastrzeżeniem postanowień § 24.
  2. Uchwały podjęte przez Radę Nadzorczą w bieżącym okresie sprawozdawczym wywiesza się na tablicy ogłoszeń w pierwszym tygodniu po podjęciu, na okres co najmniej jednego miesiąca oraz zamieszcza się na stronie internetowej Spółdzielni
  3. Załączniki do uchwał Rady Nadzorczej wykładane są do wglądu w sekretariacie Spółdzielni przez okres dwóch (2) tygodni od dnia podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą.
    W tym okresie prawo wglądu do załączników nie jest uwarunkowane złożeniem wniosku o udostępnienie dokumentacji, jeżeli osoba uprawniona zainteresowana jest jedynie przeglądaniem dokumentacji w Spółdzielni.