Z archiwalnych dokumentów wynika, że inicjatorem i organizatorem powstania Spółdzielni Mieszkaniowej „PIAST” w Barlinku było Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Barlinku. Pierwsze Walne Założycielskie odbyło się 20 czerwca 1964 r. Za oficjalną datę rozpoczęcia działalności należy jednak przyjąć dzień 12 października 1964 r., tj. dzień rejestracji sądowej.
Pierwsza siedziba mieściła się w biurach Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”, następnie kolejno: w mieszkaniu nr 4 przy ul. Koziej 7, w mieszkaniu nr 17 przy ul. Armii Polskiej 3, na I piętrze dawnego Komisariatu przy ul. Sądowej, w dwóch mieszkaniach przy ul. Kościelnej 9. W 1982 r. oddano do użytku biurowiec przy ul. Wodnej 2 i do dnia dzisiejszego administracja mieści się w tym budynku. Aktualna siedziba Spółdzielni Mieszkaniowej PIAST w BarlinkuPierwszym budynkiem mieszkalnym, odkupionym od Miasta był budynek Koziej 7. Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych budownictwo spółdzielcze nabrało tempa. Budowano przy ulicach: Armii Polskiej, Górnej, Chmielnej, Różanej, Kościelnej, Jeziornej, Wylotowej ,Sądowej, Słowackiego i Szpitalnej, Ogrodowej, Przemysłowej, Kossaka i Górnym Tarasie w Barlinku oraz pięć budynków w Pełczycach. Inwestycje mieszkaniowe zakończyły się wraz ze zmianami ustrojowymi na początku lat dziewięćdziesiątych. Poza budownictwem mieszkaniowym zakres działalności był znacznie szerszy. Aktualnie Spółdzielnia zarządza 47 budynkami mieszkalnymi o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań 83.659,62 m2. Spółdzielnia ma swój udział w budowie Szkoły Podstawowej nr 4 na Górnym Tarasie, pawilonów handlowych na oś. Żabia, Słowackiego, Górny Taras, dawnego biura PEC-u i ciepłowni miejskiej jak również realizację infrastruktur osiedlowych: sieci cieplnych, kanalizacyjnych, wodociągowych, telekomunikacyjnych, energetycznych, oświetlenia terenów czy gazowych.
Na przestrzeni lat zmieniało się również zatrudnienie, osiągając najwyższy poziom pod koniec lat osiemdziesiątych w wysokości 52 etaty. Na dzień dzisiejszy administracja liczy zaledwie 15 etatów.
Starzenie się budynków (średni wiek budynków przekroczył już czterdzieści lat) i zmiany systemu społeczno – gospodarczego rodzą określone problemy dotyczące termomodernizacji, funkcjonowania instalacji wewnętrznych, infrastruktury technicznej osiedli, zagospodarowania terenów oraz zmiany struktury wiekowej mieszkańców.
Poniesione przez lata nakłady finansowe na ocieplenie ścian zewnętrznych w większości budynków zdezaktualizowały się zarówno ze względu na upływ czasu jak i nieustanne podnoszenie izolacyjności przez przepisy prawa budowlanego. Pomoc unijna na roboty termomodernizacyjne systematycznie omijała spółdzielnie mieszkaniowe. Furtka z dofinansowaniem otwarta została dopiero w 2017 r. Nasza Spółdzielnia złożyła wniosek na uzyskanie pomocy w ramach działania 2.7 Regionalnego Programu Operacyjnego i uzyskała dofinansowanie do głębokiej termomodernizacji 6 budynków (Jeziorna 2, Sądowa 1 i 2, Kościelna 12, Chmielna 1 i Górna 28) w wysokości 838.000 zł. Złożony został również wniosek w ramach Lokalnego Programu Rewitalizacji na dofinansowanie termomodernizacji budynków na osiedlu Wyzwolenia. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na lipiec bieżącego roku.
Daleko zaawansowane są działania dotyczące zaopatrzenia w ciepło. We współpracy z SEC-em w naszych budynkach zainstalowano już dziesięć nowoczesnych wymiennikowni zasilających pojedyncze budynki oraz wymieniono ponad połowę starych zaworów termostatycznych na nowoczesne zawory dynamiczne, działające niezależnie od zmian ciśnienia w instalacji.
Odpowiadając na zwiększone potrzeby parkowania w większości położono nowe nawierzchnie dróg wewnętrznych oraz wykonano znaczne powierzchnie nowych parkingów.

 

 

Dużym zainteresowaniem cieszy się „Konkurs na najładniej zagospodarowanie terenu przed budynkiem lub klatką schodową” wraz z nagrodami. Autentyczna rywalizacja między mieszkańcami przynosi efekty; w wielu przypadkach są to prawdziwe perełki estetyki otoczenia bloków podziwiane przez zagranicznych turystów.