REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO

SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „PIAST” W BARLINKU

(tekst jednolity)

 

Załącznik do Uchwały Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Piast” w Barlinku nr 83/II/2021 z dnia 31 marca 2021 roku

 

SPIS TREŚCI

I. PRZEPISY OGÓLNE

II. OBOWIĄZKI ADMINISTRACJI SPÓŁDZIELNI

III. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE UŻYTKOWNIKÓW LOKALI

IV. UTRZYMANIE PORZĄDKU, HIGIENY I ESTETYKI OSIEDLA

V. PRANIE I SUSZENIE BIELIZNY

VI. ZABEZPIECZENIE PRZECIWPOŻAROWE

VII. PODSTAWOWE NORMY WSPÓŁŻYCIA SPOŁECZNEGO

VIII. OBOWIĄZKI POSIADACZY ZWIERZĄT DOMOWYCH

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

I. PRZEPISY OGÓLNE

§ 1

1. Budynki i ich otoczenie oraz wszelkie urządzenia na osiedlach spółdzielczych są własnością wszystkich członków, należy o nie dbać i otaczać troskliwą opieką.
2. Pod pojęciem użytkownika lokalu rozumie się wszystkie osoby zamieszkujące i przebywające stale lub czasowo w lokalach wchodzących w skład zasobów Spółdzielni.
3. Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia, zapewnienie bezpieczeństwa i spokoju użytkowników lokali, utrzymanie higieny i estetyki budynków i ich otoczenia oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia użytkowników lokali.
4. Przepisy regulaminu określają obowiązki administracji, użytkowników lokali w domach spółdzielczych.
5. Członek Spółdzielni, względnie najemca, jest obowiązany w zakresie postanowień niniejszego regulaminu do odpowiedzialności za wszystkie osoby, prawa i obowiązki jego reprezentujących (członków rodziny, domowników, podnajemców, gości, pracowników, itp.).

 

II. OBOWIĄZKI ADMINISTRACJI SPÓŁDZIELNI

§ 2

1. Do obowiązków administracji Spółdzielni należy:

1) dbanie o stan techniczny i sanitarno-porządkowy budynków oraz ich otoczenia i pomieszczeń wspólnego użytku jak: klatek schodowych, korytarzy, pralni, suszarni, wózkowni, piaskownic, placów zabaw, terenów zielonych.
2) dbanie o należyty stan techniczny instalacji, w które wyposażony jest budynek oraz dokonywanie ich okresowych przeglądów, w szczególności instalacji gazowej, elektrycznej i odgromowej, zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami .
3) zapewnienie mieszkańcom dogodnego przejścia do domów i lokali, oświetlenie pomieszczeń wspólnego użytku w godzinach zmierzchu i nocy.
4) zapewnienie wyposażenia w odpowiednie pojemniki do gromadzenia śmieci i innych nieczystości oraz zapewnienie ich opróżniania wg wymogów sanitarno-porządkowych.
5) interweniowanie u właściwych dostawców w przypadku zakłóceń występujących w dostawie wody, energii cieplnej, energii elektrycznej i gazu.
6) przeprowadzenie dezynsekcji, dezynfekcji i deratyzacji w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku, w zależności od potrzeb. Przeprowadzenie w/w czynności w mieszkaniach odbywa się staraniem i na koszt ich użytkowników.

 

III. POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE UŻYTKOWNIKÓW LOKALI

§ 3

1. Użytkownicy lokali obowiązani są dbać o należytą konserwację zajmowanego lokalu i innych użytkowanych pomieszczeń (garaże, pomieszczenia do wykonywania zawodu, piwnice, itp.) jak również dokonywać napraw i wymiany urządzeń technicznych i wyposażenia lokalu w zakresie ustalonym regulaminem obowiązków Spółdzielni i członków.
2. Użytkownik lokalu obowiązany jest zgłaszać w administracji Spółdzielni wszystkie stwierdzone wady i usterki budynku.
3. Użytkownik lokalu powinien odnawiać zajmowany lokal dla prawidłowego utrzymania stanu technicznego i estetycznego.
4. Wszelkie przeróbki w lokalach mogą być dokonywane jedynie za pisemną zgodą administracji Spółdzielni.
5. Wszelkie uszkodzenia i szkody wewnątrz lokalu oraz poza nim, powstałe z winy użytkownika lokalu obciążają użytkownika.
6. Celem zapobieżenia marnotrawstwu, nie należy pozostawiać w piwnicach zapalonych świateł.
7. Celem zabezpieczenia budynków spółdzielczych przed utratą ciepła oraz ograniczeniem dostępu niepożądanym osobom trzecim wprowadza się bezwzględny obowiązek zamykania drzwi wejściowych do klatek schodowych.
8. Bez zgody administracji Spółdzielni nie można zmieniać instalacji elektrycznej w mieszkaniach oraz w piwnicach.
9. Bez zgody administracji Spółdzielni nie można zlecać lub wykonywać we własnym zakresie jakichkolwiek instalacji na klatkach schodowych typu instalacje domofonowe, instalacje sieci internetowej, itp.
10. Na okres zimy użytkownicy lokali winni zabezpieczyć zajmowane przez siebie lokale przed utratą ciepła, poprzez uszczelnienie okien i drzwi.
11. Samowolne wchodzenie na dach budynku jest zabronione.
12. Zakładanie wszelkiego rodzaju instalacji oraz anten radiowych i telewizyjnych może być dokonane za pisemną zgodą Zarządu Spółdzielni. Obowiązuje bezwzględny zakaz instalowania wszelkiego rodzaju instalacji i urządzeń na dachu i ścianach budynku ocieplonych metodą lekką (styropianem).
13. W razie awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody użytkownik lokalu jest zobowiązany niezwłocznie udostępnić lokal w celu usunięcia awarii. Jeżeli użytkownik jest nieobecny lub odmawia udostępnienia lokalu, Upoważniony pracownik Spółdzielni ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza Policji lub straży gminnej (miejskiej), a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej także jej udziale.

1) Jeżeli otwarcie lokalu nastąpiło pod nieobecność pełnoletniej osoby z niego korzystającej, Spółdzielnia jest obowiązana zabezpieczyć lokal i znajdujące się w nim rzeczy do czasu przybycia tej osoby.; z czynności tych sporządza się protokół.
2) Po wcześniejszym zawiadomieniu użytkownik lokalu zobowiązany jest także udostępnić Spółdzielni lokal w celu:
    a) dokonania okresowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach również doraźnego, przeglądu stanu i wyposażenia technicznego lokalu oraz ustalenia zakresu niezbędnych prac i ich wykonania,
    b) zastępczego wykonania przez Spółdzielnię prac obciążających członka Spółdzielni albo właściciela lokalu niebędącego członkiem Spółdzielni,

14. Użytkownik ma obowiązek udostępnić lokal w celu wykonania operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę majątkowego,
15. Użytkownik ma obowiązek udostępnić lokal w celu kontroli sprawności zainstalowanych w lokalu urządzeń pomiarowych i podzielników oraz odczytu wskazań tych urządzeń,
16. Użytkownik jest zobowiązany do pozostawienia w administracji Spółdzielni adresu do korespondencji w przypadku czasowego nie zamieszkiwania w zajmowanym lokalu.
17. Użytkownik ma obowiązek wykonywać inne obowiązki określone w Statucie Spółdzielni,

 

IV. UTRZYMANIE PORZĄDKU, HIGIENY I ESTETYKI OSIEDLA

§ 4

1. Sprzątanie klatek schodowych:

1) użytkownicy lokali mieszkalnych oraz użytkowych we własnym zakresie utrzymują czystość na klatkach schodowych, poprzez zamiatanie oraz zmywanie schodów i podestów tej kondygnacji, na której zlokalizowany jest lokal mieszkalny lub użytkowy, chyba że wybiorą wariant drugi w sposób opisany w pkt. 2. Utrzymanie czystości na klatach schodowych odbywa się w kolejności, według następujących zasad;
- użytkownicy lokali usytuowanych po lewej stronie klatki schodowej utrzymują czystość na klatkach schodowych od 01. do 15. dnia każdego miesiąca,
- użytkownicy lokali usytuowanych po prawej stronie klatki schodowej utrzymują czystość na klatkach schodowych od 16. dnia do końca każdego miesiąca.
- przy kondygnacjach 3 lokalowych użytkownicy lokali utrzymują czystość na klatkach schodowych w cyklu 10-dniowym, biegnącym od lewej do prawej strony klatki schodowej.
2) użytkownicy lokali mieszkalnych oraz użytkowych danej klatki schodowej zgłaszają potrzebę świadczenia usług porządkowych na klatach schodowych przez zewnętrzną firmę, wyłonioną przez Spółdzielnię zgodnie z obowiązującymi w Spółdzielni regulaminami oraz przepisami.
Warunkiem skorzystania z omawianego wariantu jest otrzymanie przez Spółdzielnię oświadczeń użytkowników lokali mieszkalnych oraz użytkowych, zawierających zgodę na przedmiotowy wariant, przy czym w przypadku budynku o:
    a) ilości 15 lokali w klatce schodowej zgodę taką musi wyrazić co najmniej 10 użytkowników lokali usytuowanych w danej klatce schodowej,
    b) ilości 10 , lokali w klatce schodowej zgodę taką musi wyrazić co najmniej 6 użytkowników lokali usytuowanych w danej klatce schodowej
    c) ilości 8 lokali w klatce schodowej zgodę taką musi wyrazić co najmniej 5 użytkowników lokali usytuowanych w danej klatce schodowej,
    d) ilości 6 lokali w klatce schodowej zgodę taką musi wyrazić co najmniej 4 użytkowników lokali usytuowanych w danej klatce schodowej.
3) Użytkownicy lokali mieszkalnych i użytkowych w stosunku do których będzie miał zastosowanie wariant 2 będą obciążani poniesionymi przez Spółdzielnie kosztami z tytułu świadczonych na ich rzecz przez zewnętrzną firmę usług porządkowych. Powyższy koszt będzie stanowił osobny składnik w opłatach czynszowych, którym obciążani będę w równiej wysokości wszyscy użytkownicy lokali usytuowanych w danej klatce schodowej
4) W przypadku zmiany użytkownika lokalu mieszkalnego lub użytkowego zgoda wyrażona przez poprzednika wiąże kolejnych użytkowników lokalu.
5) Zmiana, wybranego przez użytkowników lokali wariantu utrzymywania czystości na klatkach schodowych może nastąpić na wniosek użytkowników lokali mieszkalnych i użytkowych usytuowanych w danej klatce schodowej, złożony do Spółdzielni, ze skutkiem na koniec miesiąca. Przy czym, wniosek powyższy będzie wiążący dla Spółdzielni jeżeli opowie się za nim większość użytkowników lokali, liczona według zasad określonych przy wyborze wariantu drugiego, określonych w §4 ust. 1 pkt 2 lit a, b, c, d niniejszego Regulaminu.

2. Nie należy wyrzucać przez okna jakichkolwiek śmieci, odpadów, itp.
3. Do muszli klozetowych nie wolno wrzucać przedmiotów i rzeczy powodujących zapchanie rur kanalizacyjnych. Kosztami udrożnienia instalacji kanalizacyjnej w przypadku jej zapchania Spółdzielnia obciąża użytkownika lokalu, który bezpośrednio przyczynił się do awarii.
4. Zabrania się wrzucania twardych i ciężkich przedmiotów, jak: kamienie, metale, gruz, szkło, części materaców itp. do pojemników na śmieci. Przedmioty te, oraz kartony winny być składowane w przeznaczonych do tego celu pojemnikach do zbiórki selekcyjnej, a w przypadku ich braku w miejscach do tego przeznaczonych lub przy pojemnikach.
5. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania płynów użytkownik obowiązany jest uprzątnąć zanieczyszczone miejsce.
6. Przedmioty wielkogabarytowe, tj. stare meble, sprzęt gospodarstwa domowego itp. będą wywożone okresowo, w terminach uzgodnionych z administracją Spółdzielni.
7. Trzepanie dywanów i innych przedmiotów domowych może odbywać się w dni robocze i wolne soboty, w godzinach od 800 do 2000 , w miejscach do tego wyznaczonych. Wprowadza się bezwzględny zakaz trzepania dywanów, chodników i innych przedmiotów na balkonach i loggiach, na klatkach schodowych i w oknach.
8. Zabrania się grillowania na balkonach i loggiach.
9. Podlewanie kwiatów na balkonach winno odbywać się z umiarem tak, aby woda nie ściekała po murze, nie niszczyła elewacji i nie zanieczyszczała położonych niżej okien i balkonów.
10. Wózkownie mogą być wykorzystywane przez wszystkich użytkowników lokali na danej klatce schodowej, na równych prawach. W wózkowni można przechowywać tylko i wyłącznie wózki dziecięce, rowery i sanki.
11. Szafki reklamowe i szyldy na terenie osiedla mogą być instalowane po uprzednim otrzymaniu zgody Spółdzielni.
12. Zabrania się mycia i czyszczenia pojazdów mechanicznych na terenie osiedli.
13. Zabrania się parkowania pojazdów mechanicznych w miejscach do tego celu nie wyznaczonych, w szczególności na trawnikach.
14. Zabrania się palenia tytoniu w części budynku przeznaczonej do wspólnego użytku (klatki schodowe, ciągi piwniczne, pralnie, suszarnie, wózkownie).

 

V. PRANIE I SUSZENIE BIELIZNY

§ 5

1. Z pralek domowych należy korzystać w sposób nie zakłócający spokoju sąsiadów. Zabrania się używania pralek w godzinach od 2200 do 600.
2. Z pralni domowej oraz suszarni może korzystać każdy mieszkaniec budynku, wg obowiązujących zasad, w kolejności wyznaczonej przez opiekuna pralni.
3. Z urządzeniami pralni należy obchodzić się z należytą starannością, aby nie dopuszczać do ich uszkodzenia.
4. Po zakończeniu prania należy pomieszczenia pralni posprzątać i doprowadzić do należytego stanu. Klucz do pralni należy zwrócić tego samego dnia opiekunowi pralni, który obowiązany jest sprawdzić na miejscu pozostawiony stan urządzeń pralni.
5. W pralni nie wolno prać bielizny przyjmowanej do prania w celach zarobkowych lub dla osób zamieszkałych w innych domach.
6. Po zebraniu wysuszonej bielizny należy tego samego dnia zwrócić klucz do suszarni opiekunowi.
7. Suszenie bielizny na balkonach jest nie wskazane, a w oknach zabronione.
8. Rozciąganie sznurów między drzewami oraz suszenie bielizny na terenach zielonych jest zabronione.
9. Za korzystanie z pralni należy wnosić opłaty za zużyte media (energia, woda, itp.) w wysokości podanej przez Zarząd Spółdzielni.

 

VI. ZABEZPIECZENIE PRZECIWPOŻAROWE

§ 6

1. W razie wybuchu pożaru, bez względu na jego rozmiar, należy natychmiast zawiadomić straż pożarną, Komisariat Policji i administrację Spółdzielni. Fałszywe informacje podlegają karze wg odrębnych przepisów.
2. Dla zabezpieczenia swobodnego poruszania się w czasie akcji gaszenia pożaru nie wolno zastawiać korytarzy i przejść piwnicznych meblami, wózkami, motocyklami, itp.
3. Zabrania się zastawiania, tarasowania przejść, przejazdów komunikacyjnych i dojazdów do klatek schodowych pojazdami.
4. W piwnicach nie wolno przechowywać materiałów łatwopalnych, motocykli, motorowerów oraz podłączania i użytkowania urządzeń elektrycznych.

 

VII. PODSTAWOWE NORMY WSPÓŁŻYCIA SPOŁECZNEGO

§ 7

1. Podstawą i warunkiem harmonijnego współżycia mieszkańców osiedla jest koleżeństwo, spokój i wzajemna pomoc, zgodne i solidarne współdziałanie w urzeczywistnianiu wspólnych przedsięwzięć użytkowników lokali.
2. Dzieci powinny się bawić w miejscach przeznaczonych do tego celu. Należy przestrzegać, aby dzieci nie bawiły się obok śmietników, nie przebywały na klatkach schodowych, w piwnicach. Zabrania się gry w piłkę w obrębie podwórza, względnie w pobliżu domu. Za niewłaściwe zachowanie się dzieci, brudzenie ścian, niszczenie urządzeń i instalacji oraz niszczenie zieleńców odpowiedzialni są rodzice lub opiekunowie.
3. Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 2200 do 600, jednakże korzystanie z odbiorników TV, radiowych, magnetofonów itp. w pozostałym czasie również nie powinno zakłócać spokoju współmieszkańców. O uporczywym zakłócaniu ciszy nocnej przez innych użytkowników lokali należy informować bezpośrednio Komisariat Policji pod numerem telefonu alarmowego 997.
4. Zabrania się wykonywania uciążliwych robót remontowo – budowlanych z użyciem narzędzi, w szczególności wiercenie, kucie, itp. w godzinach od 1900 do 700.
5. W dni ustawowo wolne od pracy obowiązuje zakaz wykonywania prac remontowo – budowlanych

 

VIII. OBOWIĄZKI POSIADACZY ZWIERZĄT DOMOWYCH

§ 8

1. W domach mieszkalnych można trzymać psy i koty, o ile zwierzęta te nie zagrażają zdrowiu, oraz nie zakłócają spokoju innych użytkowników lokali, a ich posiadacze przestrzegają wymogi sanitarno-porządkowe.
2. Wprowadza się bezwzględny zakaz hodowli zwierząt egzotycznych stwarzających jakiekolwiek zagrożenie dla zdrowia i życia, w lokalach wchodzących w skład zasobów Spółdzielni.
3. Za szkody, spowodowane przez psy w budynkach i na terenach Spółdzielni, odpowiadają ich posiadacze.
4. Właściciele psów są obowiązani dopilnować, by psy przez szczekanie lub wycie, nie zakłócały spokoju współmieszkańców.
5. Osoba posiadająca psa ma obowiązek:

1) rejestrować go i oznaczać znaczkiem ewidencyjnym,
2) poddawać psa szczepieniom ochronnym,
3) wyprowadzać psa w miejsca publiczne w sposób nie zakłócający korzystania z nich przez innych użytkowników, a w szczególności:
a) dbać o należyte jego zabezpieczenie ,
b) sprzątać odchody zwierzęcia.
c) zawiadomić właściwe instytucje o fakcie wystąpienia choroby zakaźnej, odzwierzęcej; izolacji od ludzi,
d) w przypadku zamieszkania w nieruchomości wielolokalowej, każdorazowo uzyskać pisemną zgodę od ponad połowy pozostałych dysponentów mieszkań w danej klatce schodowej, w tym zgodę 100% dysponentów mieszkań bezpośrednio sąsiadujących, a następnie wystąpić do jej właściciela /zarządcy/ o wydanie zezwolenia na posiadanie danego psa. Za mieszkania bezpośrednio sąsiadujące uważa się mieszkania przyległe całą powierzchnią ścian lub stropów do mieszkania osoby posiadającej psa.

6. Zabronione jest przebywanie zwierząt domowych w miejscach publicznych bez opiekuna i znaczka identyfikacyjnego.

 

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 9

1. Uwagi, skargi i wnioski użytkowników lokali odnośnie pracy administracji, czy nieprzestrzegania niniejszego regulaminu przez innych użytkowników lokali powinny być wpisywane do rejestru skarg i wniosków, który znajduje się w biurze Spółdzielni.
2. W stosunku do użytkowników lokali nie przestrzegających postanowień niniejszego regulaminu, Zarząd Spółdzielni może stosować:

1) sankcje upomnienia,
2) wykonanie zastępcze, za odpłatnością obciążającą lokatora, uchylającego się od wykonania nałożonych obowiązków,
3) wnioski o ukaranie i dochodzenie należnych roszczeń sporządzone do właściwych organów,
4) wnioski do Rady Nadzorczej o wykluczenie z grona członków Spółdzielni.

RADA NADZORCZA
Spółdzielni Mieszkaniowej "PIAST"
w Barlinku